Časopis Umělec 2003/3 >> Ukradené nebe Přehled všech čísel
Ukradené nebe
Časopis Umělec
Ročník 2003, 3
6,50 EUR
8 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Ukradené nebe

Časopis Umělec 2003/3

01.03.2003

Jeffrey A. Buehler | news | en cs

Kazuo Katase, The Stolen Heaven, 22.10.-23.11. 2003, Dům umění, České Budějovice

Japonský umělec Kazuo Katase dokončil instalaci posledních prací na svou měsíční výstavu v Českých Budějovicích a pak, v pasti uvnitř poslední místnosti potichu vyklouzl oknem z galerie. Nezbyla po něm ani stopa. Výstava spočívala v bouřlivém tichu, v němž světlo bylo temné a temnota světlá, okna byla najednou dveřmi a dveře okny. Průhledné, duhově opalizující akvamarínové fólie zářily a oddělovaly část prostoru. Při vstupu do galerie měl člověk pocit, že není kam jít a není co hledat v dílech, která jsou na dosah. A že není žádný způsob, jak se dobrat “smyslu”. Výstava sama je trojdimenzionální objekt kroužící kolem otáčivého, dveřím podobného prostoru galerie. Každá místnost odhalovala fazetu, jiný úhel prázdnoty obsažený v celé výstavě, předměty přišpendlené na okraji prostoru. Jen průhledné akvamarínové archy na jedné straně uzavíraly oba vstupy do zadní místnosti a zároveň přerušovaly plynutí kruhu. Tyto kousky viditelného, ale nepřístupného nebe umělec připevnil zevnitř, předtím než utekl oknem. Umělecké já se vypařilo v okamžiku dokončení díla.
Uvnitř místnosti dveře nezakrývaly okna, ale vpouštěly dovnitř páru světla. Připadalo mi to jako akvárium bez ryb, jemuž čelím, jsem jím utiskován jako překážkou a toužím se dostat dovnitř. To ostatní byla prázdnota, ale živá, pulzující, v jedné místnosti se objevil light box s obrazem svíčky, jejíž plamen žhne v černém negativu. Místnosti ztemněly bílými německými dveřmi s lesklými stříbrnými panty a klikami, zastiňujícími okna. A v první místnosti byly dva light boxy, jeden ze zeleného skla s ptáky v klecích. Na druhém je Babylon nesrozumitelného jazyka vyvedený přes fotografický pohled na Hirošimu. To je všechno.

Kazuo Katase se narodil v roce 1947 v prefektuře Shizuoka, ale od roku 1976 žije a pracuje v Německu. Je mistrem v míšení japonského zenu, evropské filozofie a současného umění. “Princip reality vidím v kontrastech protikladu, které se nevylučují, mým cílem je existenční myšlení založené na původu světa. Smrt a Život patří k sobě.”
Jeho práce se usazují na místo mimo koncept, kdy není možné říci “toto je o tom a tom...” či “Kataseho precizní používání barev definuje jeho bla bla bla” atd. Je to mnohem jednodušší a zároveň mnohem těžší vytvořit. Člověku je nejlépe, když si sedne na podlahu v jedné z téměř prázdných místností a nechá křehkost různých předmětů, barevných světel, stínů či struktury, aby se samy ukázaly. Místo toho, aby se snažil dělat nátlak na diváka se zoufalou potřebou komunikace, umělcova myšlenková povaha se odkrývá uvnitř vás, pokud jí to umožníte, a za sebou nechává stopy teplé či chladné jako holá ruka, kterou vám někdo přitiskne na hruď.




Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

No Future For Censorship No Future For Censorship
Author dreaming of a future without censorship we have never got rid of. It seems, that people don‘t care while it grows stronger again.
Kulturní tunel II Kulturní tunel II
V minulém čísle jsme se začali zabývat tím, kam se poděly miliony korun z jednoho z nejbohatších kulturních fondů - Českého fondu výtvarných umění během jeho přeměny v Nadaci ČFU, která proběhla ze zákona na konci roku 1994, a jak to, že současní členové správní rady nadace nad tím jen kroutí hlavami, zatímco výtvarnou obec to ani trochu nezajímá.
Má kariéra v poezii aneb Jak jsem to hodil za hlavu a oblíbil si instituce Má kariéra v poezii aneb Jak jsem to hodil za hlavu a oblíbil si instituce
Amerického básnika pozvali do Bílého domu, aby jim přečetl svou kontroverzní vykradačskou poezii. Vyfintěn a připraven dělat si věci po svém dospívá ke „skandálnímu“ zjištění, že již nikomu nic nevadí a že místo narážení hlavou do obecných zdí, je lepší stavět vlastní zdi či alespoň zíďky.
Magda Tóthová Magda Tóthová
Práce Magdy Tóthové zpracovávají moderní utopie, sociální projekty a jejich ztroskotání s pomocí výpůjček z pohádek, bájí a science fiction. Probírají osobní i společenské otázky nebo témata soukromého a politického rázu. Personifikace je dominantním stylovým prostředkem všudypřítomné společenské kritiky a hlavní metodou užívání normotvorných prvků. Například v práci „The Decision” („Rozhodnutí“)…
04.02.2020 10:17
Kam dál?
jinde - archeologie
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje  (generace narozená kolem roku 1970)
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje (generace narozená kolem roku 1970)
Josef Jindrák
Kdo je S.d.Ch? Osoba mnoha zájmů, aktivní v několika oblastech. V literatuře, divadle, hudbě, svými komiksy a kolážemi i ve výtvarném umění. Především je to básník a dramatik. Svou povahou a rozhodnutím solitér. Jeho tvorba se neprotíná s aktuálními trendy. Vždy staví do popředí osobní výpověď, která však může mít i velmi složitou vnitřní strukturu. Je příjemné, že je to normální člověk a…
Číst více...
jinde - poezie
THC Review a zavržená minulost
THC Review a zavržená minulost
Ivan Mečl
My jsme pátá světová strana! Pítr Dragota a Viki Shock, Fragmenty geniality, květen a červen 1997 Viki vlastně přišel, aby mi ukázal kresby a koláže. Jen jako doplněk mi dal k nahlédnutí samizdatové THC Review z konce devadesátých let. Když mne zaujalo, vyděsil se a řekl, že tahle tvorba je uzavřenou kapitolou, ke které se nechce vracet. Kresby z barů, občerstvoven a hospod jsme se ihned…
Číst více...
cena
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
„Mluví-li se v našich dobách o umění, obvykle se mluví o jeho umístění v subjektivitě nebo objektivitě, o tom, jak vyjadřuje život, anebo o tom, jak životu pomáhá. Pomíjí se při tom, že jde o ten zvláštní druh konání v subjektivitě a ten zvláštní druh konání v objektivitě, jež je právě uměním a ničím jiným. Snad se to pokládá za příliš samozřejmé, snad za málo významné. Ale to je právě to…
Číst více...
birthing pains
Kdo se bojí mateřství?
Kdo se bojí mateřství?
Zuzana Štefková
Zmnožení definic „matky“ je zároveň místem zesíleného útlaku a potenciálního osvobození.1 Carol Stabile Psal se rok 2003 a v houštinách lesa Lapák na Kladně postávala u cesty žena v pokročilém stádiu těhotenství. V rámci výstavy Umělci v lese mohli kolemjdoucí zahlédnout záblesk jejího klenutého břicha, které v exhibicionistickém gestu odhalovala speciálně pro ně. Právě tahle performance Lenky…
Číst více...
Knihy, multimédia a umělecká díla, která by Vás mohla zajímat Vstoupit do eshopu
Limited edition of 500 large posters for Mike Diana's show in London, 2012. Size 100 x 70 cm. Printed on fine coated paper.
Více informací...
20 EUR
24 USD
collection dos carré-collé / 40 pages dont 10 sérigraphie NB / offset, couv sérigraphie / 32 x 25 x 1,1 cm
Více informací...
25 EUR
30 USD
From series of rare photographs never released before year 2012. Signed and numbered Edition. Photography on 1cm high white...
Více informací...
220 EUR
261 USD
posledních 5 exemplářů
Více informací...
30 EUR
36 USD

Studio

Divus a jeho služby

Studio Divus navrhuje a vyvíjí již od roku 1991 ojedinělé návrhy projektů, prezentací nebo celých prezentačních cyklu všech druhů vizuálních materiálů. Realizujeme pro naše klienty kompletní řešení i jednotlivé kroky. Pro práci využíváme spojení nejmodernějších s klasickými technologiemi, což umožňuje širokou škálu řešení. Výsledkem naší práce jsou nejen produkční, tiskové a digitální projekty, od propagačního materiálu, plakátu, katalogu, knihy, přes návrhy a realizace plošné i prostorové prezentace v interiéru nebo exteriéru po digitální zpracování obrazu nebo publikování na internetu, ale realizujeme i digitální filmové projekty, včetně střihu, ozvučení, animace. Tyto technologie používáme i pro tvorbu webových stránek a interaktivních aplikací. Naší předností je ...

 

Citát dne. Vydavatel neručí za jakékoliv psychické i fyzické stavy, jenž mohou vzniknout po přečtení citátu.

Osvícení přichází vždycky pozdě.
KONTAKTY A INFORMACE PRO NÁVŠTĚVNÍKY Celé kontakty redakce

DIVUS LONDON

 

SKLAD
Arch 8, Resolution Way, Deptford

London SE8 4NT, Spojené Království
Otevřeno na objednávku.

 

KANCELÁŘ
7 West Street, Hastings
East Sussex, TN34 3AN
, Spojené Království
Open on appointment
 

Ivan Mečl
ivan@divus.org.uk, +44 (0) 7526 902 082

DIVUS
NOVA PERLA
Kyjov 37, 407 47 Krásná Lípa
Česká Republika

divus@divus.cz
420 222 264 830, +420 602 269 888

Otevřeno denně od 10:00 do 18:00
a na objednávku.

 

DIVUS BERLIN
Potsdamer Str. 161, 10783 Berlin, Germany

berlin@divus.cz, +49 (0) 1512 9088 150
Otevřeno na objednávku.

 

DIVUS VÍDEŇ 
wien@divus.cz
DIVUS MEXICO CITY
mexico@divus.cz
DIVUS BARCELONA
barcelona@divus.cz
DIVUS MOSKVA & MINSK
alena@divus.cz

NOVINY Z DIVUSU DO MAILU
Divus 23.05.-17.06.2017 STU MEAD & MIKE DIANA IN PARIS