Časopis Umělec 2006/3 >> Petra Herotová Přehled všech čísel
Petra Herotová
Časopis Umělec
Ročník 2006, 3
6,50 EUR
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Petra Herotová

Časopis Umělec 2006/3

01.03.2006

Jiří Ptáček | reviews | en cs de

Petra Herotová se narodila v roce 1980 a od roku 2004 studuje v intermediálním a konceptuálním ateliéru Jiřího Davida na pražské VŠUP. Když se pokusíme určit klíčové oblasti Petřiny tvorby, mohou zaznít slova „komunikace“, „rodina“, „identita“. To je ovšem tak obecné, že bychom měli doplnit přinejmenším tři konkrétnější indicie: „šroubovák“, „smajlíci“ a „taťka“. Jaký je součin? Herotová je vždy osobní a přitom přímočará a vtipná. Proto máme šanci poodstoupit od skutečných problémů. Třeba hustě pokreslený a popsaný soubor Subvirtuální svět nás uvede do netušeného prostoru za virtuální realitou. Herotová nám vysvětlí, jak vzniká a jak za určitých okolností vyvolává nekontrolovatelné pochody narušující komunikaci a mezilidské vztahy. Vlastně se chová jako dítě, co si hraje na vědce. Vymýšlí si vlastní pojmy (i-humus, zub internetu apod.) a důsledný popisuje fungování „subvirtuálna“. Texty prokládá schematickými nákresy továrních provozů, které jsou viditelnou a mechanickou analogií neviditelného, digitálního světa. Potíže s komunikací, kolem kterých se Subvirtuální svět točí, se zde setkává s čirou radostí z budování zábavné fikce. Ke komunikaci se váže také soubor kreseb Taťkovy výroky. Vycházejí ze rozšířené zkušenosti s rodičovskou výchovou, která setrvačně pokračuje i když se už považujeme za dospělé. Poučky, návody a životní pravdy, které otec dává dceři, jsou v Taťkových výrocích osobním i obecným záznamem okamžiků, které v nás vyvolávají trapné pocity. Herotová ale otce nesoudí, jen konstatuje. Otec je vůbec nejčastějším objektem Petřina zájmu. Taťkovo nářadí (hlavně šroubovák), taťkovo auto, taťkovo oblečení, taťkovy domácí činnosti dávají jejím projektům nádech posedlosti, líčené ovšem s nadhledem, a bez toho, že by Elektřin komplex měl být něčím špatným. Jako by naopak zakládal jemnost lásky k otcovo majetku a zvyklostem. Taťka je prostě mýtus a záhada my – i když jsme holky – jsme kus jeho mýtu a záhady zdědily. Na první pohled jiná se zdá videoinstalace připomínající již zemřelou chorvatskou krajanku Slávku Žukovičovou-Máchovou. Herotová v ní vzdala hold významné osobnosti české komunity na Balkáně takřka osvětovou formou. K videu, v němž recituje její báseň, přiložila tiskové materiály dokládající pedagogické a literární působení Slávky Žukovičové-Máchové. Když se ovšem dozvíme, že zde rodina Herotů nějakou dobu žila, uvědomíme si, že také tento projekt je osobní povahy. Kdesi vzadu je opět taťka (!), jehož čeština dodnes připomíná, jak Herotová říká, „balzamovaný“ jazyk české menšiny v Chorvatsku. Práce Petry Herotové mají konceptuální základ a jsou vytvářeny a prezentovány s rozvahou. O to lépe však vynikne, jak se hrou s vlastními iracionálními vztahy vytvořit paralely vztahů, do kterých je nějak zapletený každý z nás.




Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

No Future For Censorship No Future For Censorship
Author dreaming of a future without censorship we have never got rid of. It seems, that people don‘t care while it grows stronger again.
Magda Tóthová Magda Tóthová
Práce Magdy Tóthové zpracovávají moderní utopie, sociální projekty a jejich ztroskotání s pomocí výpůjček z pohádek, bájí a science fiction. Probírají osobní i společenské otázky nebo témata soukromého a politického rázu. Personifikace je dominantním stylovým prostředkem všudypřítomné společenské kritiky a hlavní metodou užívání normotvorných prvků. Například v práci „The Decision” („Rozhodnutí“)…
Činy, přečiny a myšlenky Perského krále Medimona Činy, přečiny a myšlenky Perského krále Medimona
V oblasti kultury již není nic, co by nebylo použito, vyždímáno, obráceno naruby a v prach. Klasickou kulturu dnes dělá „nižší vrstva“. Ve výtvarném umění jsou někdy umělci pro odlišení nazýváni výtvarníky. Ostatní umělci musí hledat v jiných vodách a bažinách, aby předvedli něco nového, jiného, ne-li dokonce ohromujícího. Musí být přízemní, všední, političtí, manažerští, krutí, hnusní nebo mimo…
Kulturní tunel II Kulturní tunel II
V minulém čísle jsme se začali zabývat tím, kam se poděly miliony korun z jednoho z nejbohatších kulturních fondů - Českého fondu výtvarných umění během jeho přeměny v Nadaci ČFU, která proběhla ze zákona na konci roku 1994, a jak to, že současní členové správní rady nadace nad tím jen kroutí hlavami, zatímco výtvarnou obec to ani trochu nezajímá.
04.02.2020 10:17
Kam dál?
jinde - archeologie
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje  (generace narozená kolem roku 1970)
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje (generace narozená kolem roku 1970)
Josef Jindrák
Kdo je S.d.Ch? Osoba mnoha zájmů, aktivní v několika oblastech. V literatuře, divadle, hudbě, svými komiksy a kolážemi i ve výtvarném umění. Především je to básník a dramatik. Svou povahou a rozhodnutím solitér. Jeho tvorba se neprotíná s aktuálními trendy. Vždy staví do popředí osobní výpověď, která však může mít i velmi složitou vnitřní strukturu. Je příjemné, že je to normální člověk a…
Číst více...
jinde - poezie
THC Review a zavržená minulost
THC Review a zavržená minulost
Ivan Mečl
My jsme pátá světová strana! Pítr Dragota a Viki Shock, Fragmenty geniality, květen a červen 1997 Viki vlastně přišel, aby mi ukázal kresby a koláže. Jen jako doplněk mi dal k nahlédnutí samizdatové THC Review z konce devadesátých let. Když mne zaujalo, vyděsil se a řekl, že tahle tvorba je uzavřenou kapitolou, ke které se nechce vracet. Kresby z barů, občerstvoven a hospod jsme se ihned…
Číst více...
cena
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
„Mluví-li se v našich dobách o umění, obvykle se mluví o jeho umístění v subjektivitě nebo objektivitě, o tom, jak vyjadřuje život, anebo o tom, jak životu pomáhá. Pomíjí se při tom, že jde o ten zvláštní druh konání v subjektivitě a ten zvláštní druh konání v objektivitě, jež je právě uměním a ničím jiným. Snad se to pokládá za příliš samozřejmé, snad za málo významné. Ale to je právě to…
Číst více...
birthing pains
Kdo se bojí mateřství?
Kdo se bojí mateřství?
Zuzana Štefková
Zmnožení definic „matky“ je zároveň místem zesíleného útlaku a potenciálního osvobození.1 Carol Stabile Psal se rok 2003 a v houštinách lesa Lapák na Kladně postávala u cesty žena v pokročilém stádiu těhotenství. V rámci výstavy Umělci v lese mohli kolemjdoucí zahlédnout záblesk jejího klenutého břicha, které v exhibicionistickém gestu odhalovala speciálně pro ně. Právě tahle performance Lenky…
Číst více...
Knihy, multimédia a umělecká díla, která by Vás mohla zajímat Vstoupit do eshopu
Burning at the stake, 2014, acrylic painting on paper, 69 x 80 cm
Více informací...
1 450 EUR
Rozsáhlý katalog k výstavě v NG v Praze. 80 celobarevných stran napěchovaných tím nejlepším co z Lahody známe: na 15 sérií...
Více informací...
10,06 EUR
Kosovská videokompilace: Albert Heta, Dren Maliqi, Driton Hajredini, Jakup Ferri a Lulzim Zeqiri.
Více informací...
9 EUR
Czech, Artist and Human trilogy for price of two.
Více informací...
22 EUR

Studio

Divus a jeho služby

Studio Divus navrhuje a vyvíjí již od roku 1991 ojedinělé návrhy projektů, prezentací nebo celých prezentačních cyklu všech druhů vizuálních materiálů. Realizujeme pro naše klienty kompletní řešení i jednotlivé kroky. Pro práci využíváme spojení nejmodernějších s klasickými technologiemi, což umožňuje širokou škálu řešení. Výsledkem naší práce jsou nejen produkční, tiskové a digitální projekty, od propagačního materiálu, plakátu, katalogu, knihy, přes návrhy a realizace plošné i prostorové prezentace v interiéru nebo exteriéru po digitální zpracování obrazu nebo publikování na internetu, ale realizujeme i digitální filmové projekty, včetně střihu, ozvučení, animace. Tyto technologie používáme i pro tvorbu webových stránek a interaktivních aplikací. Naší předností je ...

 

Citát dne. Vydavatel neručí za jakékoliv psychické i fyzické stavy, jenž mohou vzniknout po přečtení citátu.

Osvícení přichází vždycky pozdě.
KONTAKTY A INFORMACE PRO NÁVŠTĚVNÍKY Celé kontakty redakce

DIVUS LONDON

 

SKLAD
Arch 8, Resolution Way, Deptford

London SE8 4NT, Spojené Království
Otevřeno na objednávku.

 

KANCELÁŘ
7 West Street, Hastings
East Sussex, TN34 3AN
, Spojené Království
Open on appointment
 

Ivan Mečl
ivan@divus.org.uk, +44 (0) 7526 902 082

DIVUS
NOVA PERLA
Kyjov 37, 407 47 Krásná Lípa
Česká Republika

divus@divus.cz
420 222 264 830, +420 602 269 888

Otevřeno denně od 10:00 do 18:00
a na objednávku.

 

DIVUS BERLIN
Potsdamer Str. 161, 10783 Berlin, Germany

berlin@divus.cz, +49 (0) 1512 9088 150
Otevřeno na objednávku.

 

DIVUS VÍDEŇ 
wien@divus.cz
DIVUS MEXICO CITY
mexico@divus.cz
DIVUS BARCELONA
barcelona@divus.cz
DIVUS MOSKVA & MINSK
alena@divus.cz

NOVINY Z DIVUSU DO MAILU
Divus 23.05.-17.06.2017 STU MEAD & MIKE DIANA IN PARIS