Časopis Umělec 2007/1 >> Papa Meese Přehled všech čísel
Papa Meese
Časopis Umělec
Ročník 2007, 1
6,50 EUR
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Papa Meese

Časopis Umělec 2007/1

01.01.2007

Spunk Seipel | review | en cs de

Nejdiskutovanějším umělcem Německa je v současné době Jonathan Meese. Jeho samostatná výstava „Mama Johny“ v Deichtorhallen v Hamburgu byla událostí roku. Šestatřicetiletý umělec měl k dispozici více než sto čtverečních metrů, na kterých veřejnosti nabídl hromadu harampádí, například vysloužilé a zničené figuríny z výstav či obrázky vytržené z časopisů, plátna popatlaná a popsaná gramaticky či ortograficky vadnými texty – což mělo představovat nový intelektuální systém světa. Přes tyto upatlané obrazy a koláže napsal tlustým štětcem jména několika hrdinů (konzervativních) německých intelektuálů, například Richard Wagner či Friedrich Nietzsche, ale také řadu vymyšlených slov. Zní to důležitě, ve skutečnosti to ale neznamenalo nic – a nebo také všechno – to zůstává otevřené a každý si k tomu může domyslet cokoliv. V rozhovorech Meese tvrdí (s mastnými vlasy, odrbanou bradkou, onošenými adidaskami, a především ostrým pohledem vypadá jako vlastní propagační postavička), že tato gigantomanická instalace, podobně jako další jeho umění, spočívá v pečlivě vymyšleném systému, který stojí na deseti bodech (ouha, to je velmi nosné číslo, ale lze jej také libovolně zvýšit). Systém ale bohužel nemůže vysvětlit, protože k tomu ještě nikdo nedozrál. Vlastně musí dojít k tomu, že se zeptáme sami sebe, proč by měl stát či sběratel vydávat peníze na to, aby poskytl zmatenému a drogově závislému muži forum, aby zde mohl ukázat splácané instalace a potrhané malby. Proč bychom měli obětovat pět minut našeho života, abychom se zabývali „systémem“, který jeho zakladatel nechce či nemůže vysvětlit, a který tudíž zůstává naprosto mlhavý a podivný. Na umělecké scéně ale Jonathan Meese zaplnil mezeru, která po tom už dlouho volala. Od té doby co se Anselm Kiefer stáhnul z uměleckého světa, chyběl zde „zdivočelý Němec“, který by šokoval jadrnými proslovy a záměrnými porušeními tabu. Hra s národně socialistickými prvky totiž patří k Meesově i ke Kieferově strategii udržení pozornosti. Důležitější se ale zdá všeobecná touha po nalezení komedianta, který přinese jak intelektuálně plné umění, tak také vysvětlení celého světa. To, že se přitom občas pohybuje na úrovni pubertálních her, nikomu nevadí, pokud se to odehrává v rámci muzeí. Dva další příklady těch, kdo si dělají legraci z kurátorů a sběratelů, jsou Carl Andre a Hanne Darboven. Oba už si pro své umění vyvinuli matematický systém, o kterém buď nemluví vůbec, anebo natolik nejasně, že nad tím každý profesor matematiky vrtí hlavou. Systém se nazývá matematický, ale je naprosto smyšlený a tím tak libovolný a proměnlivý, že je výsměchem jakékoliv matematické poučce. Slovo matematika u Darboven a Andre všechny natolik ovlivnilo, že už se radši nikdo dál neptá. Tak mohou být intelektuálně oceněny opravdu monotónní a nudné umělecké koncepty. Takoví, jako Meese, Kiefer, Thomas Hirschhorn, a mnozí další se nespoléhají na estetické působení svého umění, musí jej svévolně vymyšlenými koncepty převýšit. Není to jen skandál samotný, ale mnohem spíše uvěřitelnost, s níž umělecká média a kurátoři přejímají tyto koncepty bez kritiky. Protože kritická otázka sama o sobě ukazuje na nevzdělance. Proto neustále běháme za umělci, jako je Meese, snažíme se v nich rozpoznat nové mesiáše a věříme všemu, co napíší na plátno. I když tomu nerozumíme. Protože věřit neznamená vědět, ale doufat v okamžik vykoupení. A ten nám v současné době nikdo neslibuje tak úspěšně, jako Meese.




Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

No Future For Censorship No Future For Censorship
Author dreaming of a future without censorship we have never got rid of. It seems, that people don‘t care while it grows stronger again.
Magda Tóthová Magda Tóthová
Práce Magdy Tóthové zpracovávají moderní utopie, sociální projekty a jejich ztroskotání s pomocí výpůjček z pohádek, bájí a science fiction. Probírají osobní i společenské otázky nebo témata soukromého a politického rázu. Personifikace je dominantním stylovým prostředkem všudypřítomné společenské kritiky a hlavní metodou užívání normotvorných prvků. Například v práci „The Decision” („Rozhodnutí“)…
V rauši mediálního Déjà-vu / Poznámky k obrazové strategii Olivera Pietsche V rauši mediálního Déjà-vu / Poznámky k obrazové strategii Olivera Pietsche
Goff & Rosenthal, Berlin, 18.11. – 30.12.2006 Co je droga a co není, je ve společnosti stále znovu probíráno, stejně jako vztah k nim. Se kterou drogou umí společnost zacházet a se kterou ne, a jak o nich lze vyprávět ve filmu – zda jako o osobním či kolektivním zážitku – či jen jako o zločinu, to ukazuje berlínský videoumělec Oliver Pietsch ve svém pětačtyřicetiminutovém filmu z roku 2005 The…
Činy, přečiny a myšlenky Perského krále Medimona Činy, přečiny a myšlenky Perského krále Medimona
V oblasti kultury již není nic, co by nebylo použito, vyždímáno, obráceno naruby a v prach. Klasickou kulturu dnes dělá „nižší vrstva“. Ve výtvarném umění jsou někdy umělci pro odlišení nazýváni výtvarníky. Ostatní umělci musí hledat v jiných vodách a bažinách, aby předvedli něco nového, jiného, ne-li dokonce ohromujícího. Musí být přízemní, všední, političtí, manažerští, krutí, hnusní nebo mimo…
04.02.2020 10:17
Kam dál?
jinde - archeologie
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje  (generace narozená kolem roku 1970)
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje (generace narozená kolem roku 1970)
Josef Jindrák
Kdo je S.d.Ch? Osoba mnoha zájmů, aktivní v několika oblastech. V literatuře, divadle, hudbě, svými komiksy a kolážemi i ve výtvarném umění. Především je to básník a dramatik. Svou povahou a rozhodnutím solitér. Jeho tvorba se neprotíná s aktuálními trendy. Vždy staví do popředí osobní výpověď, která však může mít i velmi složitou vnitřní strukturu. Je příjemné, že je to normální člověk a…
Číst více...
jinde - poezie
THC Review a zavržená minulost
THC Review a zavržená minulost
Ivan Mečl
My jsme pátá světová strana! Pítr Dragota a Viki Shock, Fragmenty geniality, květen a červen 1997 Viki vlastně přišel, aby mi ukázal kresby a koláže. Jen jako doplněk mi dal k nahlédnutí samizdatové THC Review z konce devadesátých let. Když mne zaujalo, vyděsil se a řekl, že tahle tvorba je uzavřenou kapitolou, ke které se nechce vracet. Kresby z barů, občerstvoven a hospod jsme se ihned…
Číst více...
cena
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
„Mluví-li se v našich dobách o umění, obvykle se mluví o jeho umístění v subjektivitě nebo objektivitě, o tom, jak vyjadřuje život, anebo o tom, jak životu pomáhá. Pomíjí se při tom, že jde o ten zvláštní druh konání v subjektivitě a ten zvláštní druh konání v objektivitě, jež je právě uměním a ničím jiným. Snad se to pokládá za příliš samozřejmé, snad za málo významné. Ale to je právě to…
Číst více...
birthing pains
Kdo se bojí mateřství?
Kdo se bojí mateřství?
Zuzana Štefková
Zmnožení definic „matky“ je zároveň místem zesíleného útlaku a potenciálního osvobození.1 Carol Stabile Psal se rok 2003 a v houštinách lesa Lapák na Kladně postávala u cesty žena v pokročilém stádiu těhotenství. V rámci výstavy Umělci v lese mohli kolemjdoucí zahlédnout záblesk jejího klenutého břicha, které v exhibicionistickém gestu odhalovala speciálně pro ně. Právě tahle performance Lenky…
Číst více...
Knihy, multimédia a umělecká díla, která by Vás mohla zajímat Vstoupit do eshopu
tisk na banerovou folii, 250 x 139 cm, 2011 / ze série deseti číslovaných exemlářů signovaných autorem
Více informací...
799,20 EUR
From series of rare photographs never released before year 2012. Signed and numbered Edition. Photography on 1cm high white...
Více informací...
220 EUR
Obrázkové příběhy koprofilních a koprolálních hrdinů plné lásky, sentimentu a dobrodružství. Velmi zajímavé jsou i...
Více informací...
3,22 EUR
Drama z budoucnosti jako zkratka české orweliány. Malebná dystopická vize hradu, podhradí, selského rozumu, druhého národního...
Více informací...
3,80 EUR

Studio

Divus a jeho služby

Studio Divus navrhuje a vyvíjí již od roku 1991 ojedinělé návrhy projektů, prezentací nebo celých prezentačních cyklu všech druhů vizuálních materiálů. Realizujeme pro naše klienty kompletní řešení i jednotlivé kroky. Pro práci využíváme spojení nejmodernějších s klasickými technologiemi, což umožňuje širokou škálu řešení. Výsledkem naší práce jsou nejen produkční, tiskové a digitální projekty, od propagačního materiálu, plakátu, katalogu, knihy, přes návrhy a realizace plošné i prostorové prezentace v interiéru nebo exteriéru po digitální zpracování obrazu nebo publikování na internetu, ale realizujeme i digitální filmové projekty, včetně střihu, ozvučení, animace. Tyto technologie používáme i pro tvorbu webových stránek a interaktivních aplikací. Naší předností je ...

 

Citát dne. Vydavatel neručí za jakékoliv psychické i fyzické stavy, jenž mohou vzniknout po přečtení citátu.

Osvícení přichází vždycky pozdě.
KONTAKTY A INFORMACE PRO NÁVŠTĚVNÍKY Celé kontakty redakce

DIVUS LONDON

 

SKLAD
Arch 8, Resolution Way, Deptford

London SE8 4NT, Spojené Království
Otevřeno na objednávku.

 

KANCELÁŘ
7 West Street, Hastings
East Sussex, TN34 3AN
, Spojené Království
Open on appointment
 

Ivan Mečl
ivan@divus.org.uk, +44 (0) 7526 902 082

DIVUS
NOVA PERLA
Kyjov 37, 407 47 Krásná Lípa
Česká Republika

divus@divus.cz
420 222 264 830, +420 602 269 888

Otevřeno denně od 10:00 do 18:00
a na objednávku.

 

DIVUS BERLIN
Potsdamer Str. 161, 10783 Berlin, Germany

berlin@divus.cz, +49 (0) 1512 9088 150
Otevřeno na objednávku.

 

DIVUS VÍDEŇ 
wien@divus.cz
DIVUS MEXICO CITY
mexico@divus.cz
DIVUS BARCELONA
barcelona@divus.cz
DIVUS MOSKVA & MINSK
alena@divus.cz

NOVINY Z DIVUSU DO MAILU
Divus 23.05.-17.06.2017 STU MEAD & MIKE DIANA IN PARIS