DIVUS LONDON: Jan Turner: Hlas rodičů v zádech | výstava
Jan Turner: [b]Hlas rodičů v zádech[/b] | výstava

Jan Turner: Hlas rodičů v zádech | výstava

25.09.2015 19:00 - 21.11.2015

DIVUS LONDON | en cs

z textu o Janu Turnerovi na portálu Artyčok

... Jan Turner jako jediný z českých konceptuálních umělců pochopil jak vytvářet díla současného umění. Je nutné je dělat hůř a nikoli se snažit vytvořit lepší dílo. Dílo musí být na první pohled odborníkovi i laikovi pro smích, ale tak aby z něj při odchodu z galerie mrazilo a začalo se vynořovat ve snech. ...

Za každými zády je napětí z příběhu, který mají za sebou. Některá záda jsou krásná, ale není to zadarmo.
Kolečka na zádech vzniknou tak, že se vezme nějaká nádobka s kulatým ústím, přiloží se na kůži a vysaje se zní vzduch. Tam kde je tkáň prokrvená a vyživená se nestane nic. Na místech, kde jsou nahromaděny různé tělesné odpady, je tkáň a její kapilární cévy nepružná, tuhá a křehká. Když se takové místo nasaje, cévky se roztrhají, krev z nich se vylije do podkoží a udělají se modřiny. Zároveň se uvolní i odpady. Něco se odpaří do nádobky, něco sebere lymfatický systém.
Tkáň se obvykle ucpává v místech, kde je stažená. Nestahuje se sama ale díky blanám, které jsou všude v těle. Stejného efektu dosáhneme když umístíme kousek molitanu do mikrotenové folie, kterou stále víc a víc stahujeme tak, aby se prostor uvnitř zmenšoval a molitanu se stahovaly póry. Tak takhle nějak to funguje.
Blanitý systém reaguje na stres právě stahováním. Někdy velice silným, až 250 kilogramů na čtvereční centimetr. Může nás zcela pokroutit. Když se pak nějaké místo na těle vlivem stažení ucpe a přiložíme na něj hrnek nebo baňku s podtlakem, tkáň neodolá a teče krev. Někdy i lymfatická tekutina.
Blány reagují na akutní stres ale uchovávají v paměti i ten dřívější, starý i prvotní. Navíc ten akutní bývá často derivát nebo nápodobou, nebo tvořivou odnoží prvotního. A právě ten prvotní se časově shoduje s obdobím, kdy jsou kolem malého dítěte rodiče.
Ti nejsou odpovědní úplně za všechno ale pro dítě je to první mezilidská zkušenost, při které vzniká řada návyků, jež mají v budoucnosti vliv na naše směřování. Na to v jakých prostředích, vztazích a situacích se vyskytujeme.

O fotografiích takto znetvořených zad se dá mluvit též jako o obrazech naší mezi-subjektivity, nebo o otiscích naší bio-psycho-sociální identity... nebo o podkožních záznamech našich trampot.

Lebka na reproduktoru možná nejvíce připomíná smrt na reproduktoru. Ale v tomto případě představuje rodičovské umrtvování, které je ve vlastně životadárné. Vytváří překážky, na kterých je potřeba se něco naučit jinak se nedají překonat. Lebka je tady za obsahovou stránku „hlasu rodičů“ a reproduktor za hlas, jeho zvuk.
Rodičovský hlas v širším významu slova není jen to, jak rodiče svým chováním ovlivňují dítě během výchovy ale zahrnuje i biologický, vrozený, dědičný obsah, náladu rodu, které se přenášejí mezi generacemi.

text Jana Turnera

Jan Turner v Umělci
Jan Turner na Artyčoku

Jan Turner web





25.09.2015 19:00 - 21.11.2015

Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Má kariéra v poezii aneb Jak jsem to hodil za hlavu a oblíbil si instituce Má kariéra v poezii aneb Jak jsem to hodil za hlavu a oblíbil si instituce
Amerického básnika pozvali do Bílého domu, aby jim přečetl svou kontroverzní vykradačskou poezii. Vyfintěn a připraven dělat si věci po svém dospívá ke „skandálnímu“ zjištění, že již nikomu nic nevadí a že místo narážení hlavou do obecných zdí, je lepší stavět vlastní zdi či alespoň zíďky.
Kulturní tunel II Kulturní tunel II
V minulém čísle jsme se začali zabývat tím, kam se poděly miliony korun z jednoho z nejbohatších kulturních fondů - Českého fondu výtvarných umění během jeho přeměny v Nadaci ČFU, která proběhla ze zákona na konci roku 1994, a jak to, že současní členové správní rady nadace nad tím jen kroutí hlavami, zatímco výtvarnou obec to ani trochu nezajímá.
Afričtí upíři ve věku globalizace Afričtí upíři ve věku globalizace
"V Kamerunu se hojně šíří fámy o zombie-dělnících, kteří se lopotí na neviditelných plantážích podivné noční ekonomiky. Podobné příběhy, plné posedlé pracovní síly, pocházejí z Jihoafrické republiky a Tanzanie. V některých z nich se nemrtví na částečný úvazek po celonoční lopotě namísto spánku budí ráno vyčerpaní."
Magda Tóthová Magda Tóthová
Práce Magdy Tóthové zpracovávají moderní utopie, sociální projekty a jejich ztroskotání s pomocí výpůjček z pohádek, bájí a science fiction. Probírají osobní i společenské otázky nebo témata soukromého a politického rázu. Personifikace je dominantním stylovým prostředkem všudypřítomné společenské kritiky a hlavní metodou užívání normotvorných prvků. Například v práci „The Decision” („Rozhodnutí“)…
ArtLeaks
27.07.2014 19:39
Kam dál?
jinde - archeologie
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje  (generace narozená kolem roku 1970)
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje (generace narozená kolem roku 1970)
Josef Jindrák
Kdo je S.d.Ch? Osoba mnoha zájmů, aktivní v několika oblastech. V literatuře, divadle, hudbě, svými komiksy a kolážemi i ve výtvarném umění. Především je to básník a dramatik. Svou povahou a rozhodnutím solitér. Jeho tvorba se neprotíná s aktuálními trendy. Vždy staví do popředí osobní výpověď, která však může mít i velmi složitou vnitřní strukturu. Je příjemné, že je to normální člověk a…
Číst více...
jinde - poezie
THC Review a zavržená minulost
THC Review a zavržená minulost
Ivan Mečl
My jsme pátá světová strana! Pítr Dragota a Viki Shock, Fragmenty geniality, květen a červen 1997 Viki vlastně přišel, aby mi ukázal kresby a koláže. Jen jako doplněk mi dal k nahlédnutí samizdatové THC Review z konce devadesátých let. Když mne zaujalo, vyděsil se a řekl, že tahle tvorba je uzavřenou kapitolou, ke které se nechce vracet. Kresby z barů, občerstvoven a hospod jsme se ihned…
Číst více...
cena
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
„Mluví-li se v našich dobách o umění, obvykle se mluví o jeho umístění v subjektivitě nebo objektivitě, o tom, jak vyjadřuje život, anebo o tom, jak životu pomáhá. Pomíjí se při tom, že jde o ten zvláštní druh konání v subjektivitě a ten zvláštní druh konání v objektivitě, jež je právě uměním a ničím jiným. Snad se to pokládá za příliš samozřejmé, snad za málo významné. Ale to je právě to…
Číst více...
birthing pains
Kdo se bojí mateřství?
Kdo se bojí mateřství?
Zuzana Štefková
Zmnožení definic „matky“ je zároveň místem zesíleného útlaku a potenciálního osvobození.1 Carol Stabile Psal se rok 2003 a v houštinách lesa Lapák na Kladně postávala u cesty žena v pokročilém stádiu těhotenství. V rámci výstavy Umělci v lese mohli kolemjdoucí zahlédnout záblesk jejího klenutého břicha, které v exhibicionistickém gestu odhalovala speciálně pro ně. Právě tahle performance Lenky…
Číst více...
Knihy, multimédia a umělecká díla, která by Vás mohla zajímat Vstoupit do eshopu
1995, 35 x 42.5 cm, Pen & Ink Drawing
Více informací...
669,60 EUR
Je nechutná, ale hlavne je otrasne antiliterárna, čiže pozor - je to literatúra! Vedľajší účinok tiež nie je na zahodenie: je...
Více informací...
11 EUR
1996, 35 x 42.5 cm, Pen & Ink Drawing
Více informací...
669,60 EUR
Limited edition of 10. Size 100 x 70 cm. Black print on durable white foil.
Více informací...
75 EUR

Studio

Divus a jeho služby

Studio Divus navrhuje a vyvíjí již od roku 1991 ojedinělé návrhy projektů, prezentací nebo celých prezentačních cyklu všech druhů vizuálních materiálů. Realizujeme pro naše klienty kompletní řešení i jednotlivé kroky. Pro práci využíváme spojení nejmodernějších s klasickými technologiemi, což umožňuje širokou škálu řešení. Výsledkem naší práce jsou nejen produkční, tiskové a digitální projekty, od propagačního materiálu, plakátu, katalogu, knihy, přes návrhy a realizace plošné i prostorové prezentace v interiéru nebo exteriéru po digitální zpracování obrazu nebo publikování na internetu, ale realizujeme i digitální filmové projekty, včetně střihu, ozvučení, animace. Tyto technologie používáme i pro tvorbu webových stránek a interaktivních aplikací. Naší předností je ...

 

Citát dne. Vydavatel neručí za jakékoliv psychické i fyzické stavy, jenž mohou vzniknout po přečtení citátu.

Osvícení přichází vždycky pozdě.
KONTAKTY A INFORMACE PRO NÁVŠTĚVNÍKY Celé kontakty redakce

DIVUS LONDÝN
Arch 8, Resolution Way, Deptford
London SE8 4NT, Velká Británie

 

Otevřeno od středy do soboty mezi 12:00 a 18:00

 

Kancelář: +44 (0) 20 8692 5157

 

Ivan Mečl
ivan@divus.org.uk, +44 (0) 7526 902 082

 

Shop
shop@divus.org.uk, +44 (0) 20 8692 5157

DIVUS PERLA
Areál bývalé papírny, Nádražní 101
252 46 Vrané nad Vltavou, Česká republika
ivan@divus.cz, +420 602 269 888

Otevřeno od středy do neděle od 11:00 do 18:00.
Od 15.12
do 15.1. pouze na telefonickou objednávku.

 

DIVUS BERLIN
v ZWITSCHERMASCHINE
Potsdamer Str. 161, 10783 Berlin, Germany

berlin@divus.cz, +49 (0) 1512 9088 150
Otevřeno od středy do soboty od 14:00 do 19:00

 

DIVUS VÍDEŇ 
wien@divus.cz
DIVUS MEXICO CITY
mexico@divus.cz
DIVUS BARCELONA
barcelona@divus.cz
DIVUS MOSKVA & MINSK
alena@divus.cz

NOVINY Z DIVUSU DO MAILU
Divus 23.05.-17.06.2017 STU MEAD & MIKE DIANA IN PARIS