Časopis Umělec 2008/2 >> Povoláním povaleč Přehled všech čísel
Povoláním povaleč
Časopis Umělec
Ročník 2008, 2
6,50 EUR
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Povoláním povaleč

Časopis Umělec 2008/2

01.02.2008

Viki Shock | jinde - povídka | en cs de es

Snad se mnou souhlasíte, že být v dnešní době nezaměstnaným není velká legrace. A nemáte-li vysokoškolské vzdělání, pak už vůbec ne. Člověk je přihlášený na úřadě práce, kde mu nabízejí většinou pochybná místa, a od státu dostává finanční podporu asi v takové výši, aby nemusel bydlet na ulici nebo nezemřel hlady. Přičemž si často z oněch dvou možností musí vybrat.
Také já jsem se před časem připojil k této společnosti nešťastníků. Brzy jsem pochopil, že na pracovním úřadě si práci nenajdu. A tak jsem přemýšlel, v jaké profesi bych se uplatnil zrovna já, druhořadý literát, pracující dosud pouze v televizní produkci či v akademické knihovně; navíc nesmím opomenout čtvrtletní praxi vrátného v pekárně. Moji slovesně činní přátelé mě ubezpečili, že do deníků a týdeníků se na plný úvazek nedostanu a pouze externími příspěvky se neuživím. Obrátil jsem se tedy na staré kamarády z mokré čtvrti v naději, že se snad v bodré hospodské společnosti dozvím o nějakém lukrativním zaměstnání.
Majitel podniku, kde jsme posedávali, mi pravil, že kdybych byl půvabná mladá blondýnka, která se nebojí zvýšené konzumace alkoholu, navlékl by mě do uniformy mažoretky a zaměstnal jako tak zvanou rozchlastávačku. Poslední dobou má totiž málo zákazníků. Proto ho napadlo, že nápadně oblečené a atraktivní dívky, jež by za zvuku orchestru triumfálně vpochodovaly do jeho baru a v krátké době vypily značnou část lihovin, by mohly vyprovokovat štamgasty k větší spotřebě, čímž by se jemu zvýšila tržba. Bohužel nejsem žena a o rozchlastávače on neměl zájem.
S postupujícím časem a s přibývajícím počtem čárek na konzumačním lístku přibývalo mnoho nejrůznějších návrhů, jak vyřešit mou svízel. Kamarád, jenž se nedávno dobře oženil, navrhoval, abych si nehledal práci, nýbrž bohatou nevěstu, která by mě živila. A hned začal sepisovat přibližné znění inzerátu: „Kdysi atraktivní, stále svobodný, neúspěšný básník, zato však úspěšný alkoholik, stáří dvacet devět let, bezdětný, bez vlastního bytu, bez zaměstnání, ovšem s vlastní rozsáhlou knihovnou, hledá půvabnou, mladou, přemýšlivou a citlivou milionářku. Značka: S tvými penězi budeme šťastni až do smrti!” U slova „milionářka“ kamarád na chvíli zaváhal, s poznámkou, že by to mohla být i miliardářka, ale vzhledem k našim malým českým poměrům jsme se přece jen shodli na té původní milionářce. Poměrně střízlivý barman, který zrovna přinesl další rundu piv, mě upozornil, že na takovýto inzerát by mi mohla odepsat snad jen nějaká infantilní důchodkyně, prožívající v duchu znovu své prvorepublikové mládí. Pokusil jsem se nad jeho slovy zamyslet a musel jsem uznat, že má asi pravdu. Dobrá, tak ženit se nebudu. Ovšem co potom můžu dělat? Co vlastně umím? Co dělám nejčastěji? A tu mi svitlo!
Nejčastěji se zabývám nicneděláním, jen tak polehávám na pohovce s knihou, či se zkrátka povaluji, rozvaluji anebo přímo válím. Občas mě dokonce moji blízcí nazývají povalečem. A to je právě ono! Udělám ze své slabosti přednost, stanu se profesionálním povalečem! Už vidím reklamní slogan: „Válení se je všestranně náročná činnost, proto nebuďte líní a najměte si svého povaleče, který se bude válet za vás!“ Cílovou skupinou budou novodobí zbohatlíci a pozůstatky starých šlechtických rodů. Když můžou zaměstnávat lokaje a služky, proč by nemohli zaměstnávat povaleče? Má práce bude spočívat v tom, že se v jejich sídlech budu během dne povalovat v různých místnostech. A přijde-li návštěva a zeptá se hostitelky „Kdo se vám to tu, proboha, povaluje v předsíni na divanu?“, paní domu jí odpoví: „Ale, to je přece pan Viktor, náš povaleč! Válí se nám tu už dva měsíce a je velmi milý. A představte si, ve volných chvílích, když se potřebuje převalit z boku na bok nebo z břicha na znak, píše dokonce básně! Nemůžeme si ho vynachválit! Cožpak vy ještě nemáte svého povaleče? Ale to musíte ihned napravit! Jestli chcete, půjčíme vám pana Viktora na víkend, ale musíte mu dobře zaplatit. Za hodinu válení bere až tisíc korun!”
Hned jak byla tato má myšlenka vyslovena, nadchla všechny mé přátelé až k nepříčetnosti, provolávali mi věčnou slávu a zamlouvali si u mě místa náhradních povalečů, kdybych náhodou onemocněl běhavkou a nemohl tím pádem vykonávat svoji funkci. A tak jsem pozdě k ránu vystoupil z hostince do nového dne s blaženým pocitem, že přemýšlivý a pracovitý člověk jako já se v tom krutém světě přece jen neztratí!





Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Magda Tóthová Magda Tóthová
Práce Magdy Tóthové zpracovávají moderní utopie, sociální projekty a jejich ztroskotání s pomocí výpůjček z pohádek, bájí a science fiction. Probírají osobní i společenské otázky nebo témata soukromého a politického rázu. Personifikace je dominantním stylovým prostředkem všudypřítomné společenské kritiky a hlavní metodou užívání normotvorných prvků. Například v práci „The Decision” („Rozhodnutí“)…
MIKROB MIKROB
"Sto třicet kilo tuku, svalů, mozku a čisté síly na současné srbské umělecké scéně soustředěných do 175 cm vysokého, 44 let starého těla. Jeho majitel je známý pod množstvím jmen, včetně pojmenování Bambus, Mexikán, Ženich, Sráč, ale nejčastěji je známý jako hrdina všech ztroskotanců, bojovník za práva bezdomovců, lidový umělec, bavič maloměšťáků, domácí anarchista, sběratel desek, milovník…
Činy, přečiny a myšlenky Perského krále Medimona Činy, přečiny a myšlenky Perského krále Medimona
V oblasti kultury již není nic, co by nebylo použito, vyždímáno, obráceno naruby a v prach. Klasickou kulturu dnes dělá „nižší vrstva“. Ve výtvarném umění jsou někdy umělci pro odlišení nazýváni výtvarníky. Ostatní umělci musí hledat v jiných vodách a bažinách, aby předvedli něco nového, jiného, ne-li dokonce ohromujícího. Musí být přízemní, všední, političtí, manažerští, krutí, hnusní nebo mimo…
V rauši mediálního Déjà-vu / Poznámky k obrazové strategii Olivera Pietsche V rauši mediálního Déjà-vu / Poznámky k obrazové strategii Olivera Pietsche
Goff & Rosenthal, Berlin, 18.11. – 30.12.2006 Co je droga a co není, je ve společnosti stále znovu probíráno, stejně jako vztah k nim. Se kterou drogou umí společnost zacházet a se kterou ne, a jak o nich lze vyprávět ve filmu – zda jako o osobním či kolektivním zážitku – či jen jako o zločinu, to ukazuje berlínský videoumělec Oliver Pietsch ve svém pětačtyřicetiminutovém filmu z roku 2005 The…
ArtLeaks
27.07.2014 19:39
Kam dál?
jinde - archeologie
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje  (generace narozená kolem roku 1970)
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje (generace narozená kolem roku 1970)
Josef Jindrák
Kdo je S.d.Ch? Osoba mnoha zájmů, aktivní v několika oblastech. V literatuře, divadle, hudbě, svými komiksy a kolážemi i ve výtvarném umění. Především je to básník a dramatik. Svou povahou a rozhodnutím solitér. Jeho tvorba se neprotíná s aktuálními trendy. Vždy staví do popředí osobní výpověď, která však může mít i velmi složitou vnitřní strukturu. Je příjemné, že je to normální člověk a…
Číst více...
jinde - poezie
THC Review a zavržená minulost
THC Review a zavržená minulost
Ivan Mečl
My jsme pátá světová strana! Pítr Dragota a Viki Shock, Fragmenty geniality, květen a červen 1997 Viki vlastně přišel, aby mi ukázal kresby a koláže. Jen jako doplněk mi dal k nahlédnutí samizdatové THC Review z konce devadesátých let. Když mne zaujalo, vyděsil se a řekl, že tahle tvorba je uzavřenou kapitolou, ke které se nechce vracet. Kresby z barů, občerstvoven a hospod jsme se ihned…
Číst více...
cena
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
„Mluví-li se v našich dobách o umění, obvykle se mluví o jeho umístění v subjektivitě nebo objektivitě, o tom, jak vyjadřuje život, anebo o tom, jak životu pomáhá. Pomíjí se při tom, že jde o ten zvláštní druh konání v subjektivitě a ten zvláštní druh konání v objektivitě, jež je právě uměním a ničím jiným. Snad se to pokládá za příliš samozřejmé, snad za málo významné. Ale to je právě to…
Číst více...
birthing pains
Kdo se bojí mateřství?
Kdo se bojí mateřství?
Zuzana Štefková
Zmnožení definic „matky“ je zároveň místem zesíleného útlaku a potenciálního osvobození.1 Carol Stabile Psal se rok 2003 a v houštinách lesa Lapák na Kladně postávala u cesty žena v pokročilém stádiu těhotenství. V rámci výstavy Umělci v lese mohli kolemjdoucí zahlédnout záblesk jejího klenutého břicha, které v exhibicionistickém gestu odhalovala speciálně pro ně. Právě tahle performance Lenky…
Číst více...
Knihy, multimédia a umělecká díla, která by Vás mohla zajímat Vstoupit do eshopu
From series of rare photographs never released before year 2012. Signed and numbered Edition. Photography on 1cm high white...
Více informací...
220 EUR
Jedny z nejpříšernějších příběhů na světovém trhu s kvalitní brakovou literaturou. Negativistický egoista Sliz - příšera...
Více informací...
2,41 EUR
Post-brexitová dramatická konspirace u okna jako konec pocitu zneužití tvůrčího pobytu ve čtyřech dějstvích s přízrakem...
Více informací...
9,90 EUR

Studio

Divus a jeho služby

Studio Divus navrhuje a vyvíjí již od roku 1991 ojedinělé návrhy projektů, prezentací nebo celých prezentačních cyklu všech druhů vizuálních materiálů. Realizujeme pro naše klienty kompletní řešení i jednotlivé kroky. Pro práci využíváme spojení nejmodernějších s klasickými technologiemi, což umožňuje širokou škálu řešení. Výsledkem naší práce jsou nejen produkční, tiskové a digitální projekty, od propagačního materiálu, plakátu, katalogu, knihy, přes návrhy a realizace plošné i prostorové prezentace v interiéru nebo exteriéru po digitální zpracování obrazu nebo publikování na internetu, ale realizujeme i digitální filmové projekty, včetně střihu, ozvučení, animace. Tyto technologie používáme i pro tvorbu webových stránek a interaktivních aplikací. Naší předností je ...

 

Citát dne. Vydavatel neručí za jakékoliv psychické i fyzické stavy, jenž mohou vzniknout po přečtení citátu.

Osvícení přichází vždycky pozdě.
KONTAKTY A INFORMACE PRO NÁVŠTĚVNÍKY Celé kontakty redakce

DIVUS LONDÝN
Arch 8, Resolution Way, Deptford
London SE8 4NT, Velká Británie

 

Otevřeno od středy do soboty mezi 12:00 a 18:00

 

Kancelář: +44 (0) 20 8692 5157

 

Ivan Mečl
ivan@divus.org.uk, +44 (0) 7526 902 082

 

Shop
shop@divus.org.uk, +44 (0) 20 8692 5157

DIVUS PERLA
Areál bývalé papírny, Nádražní 101
252 46 Vrané nad Vltavou, Česká republika
ivan@divus.cz, +420 602 269 888

Otevřeno od středy do neděle od 11:00 do 18:00.
Od 15.12
do 15.1. pouze na telefonickou objednávku.

 

DIVUS BERLIN
v ZWITSCHERMASCHINE
Potsdamer Str. 161, 10783 Berlin, Germany

berlin@divus.cz, +49 (0) 1512 9088 150
Otevřeno od středy do soboty od 14:00 do 19:00

 

DIVUS VÍDEŇ 
wien@divus.cz
DIVUS MEXICO CITY
mexico@divus.cz
DIVUS BARCELONA
barcelona@divus.cz
DIVUS MOSKVA & MINSK
alena@divus.cz

NOVINY Z DIVUSU DO MAILU
Divus 23.05.-17.06.2017 STU MEAD & MIKE DIANA IN PARIS