Časopis Umělec 2002/3 >> Bezzubé bienále Přehled všech čísel
Bezzubé bienále
Časopis Umělec
Ročník 2002, 3
6,50 EUR
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Bezzubé bienále

Časopis Umělec 2002/3

01.03.2002

David Kulhánek | recenze | en cs

Manifesta 4, Frankfurter Kunstverein, Schirn Kunsthalle, Städelsches Kunstinstitut, Galerie Portikus, Frankensteiner Hof, Frankfurt nad Mohanem, 25. 5.–25. 8. 2002
Kurátorky výstavy Nuria Enguita Mayo, Stéphanie Moisdon Trembley a Iara Boubnova se vzdaly zastřešujícího “syžetu” a výsledný dojem z frankfurtské Manifesty vyzněl do ztracena. Návštěvník, který nechtěl více než zaplnit denní program, si nakonec odnesl spíše střepy vzpomínek než konzistentní zážitek z výstavy, jež by jasně vymezila určitý kontext a zpracovala informace, které kurátorky načerpaly během několika měsíců cestování po Evropě.
Konkurenční velkolepá Documenta XI vrhala po celou dobu na Manifestu mohutný stín. Ale i tato shoda okolností mohla být motivací pro nějaké ozvláštňující vykročení z dosahu kasselského projektu. Ve Frankfurtu se nepovedlo ani spojit místo s tématem výstavy (jako v roce 2000 v Ljubljani), ačkoli finanční metropole Evropy k tomu jistě nabízela rozmanité podněty. Můžeme také spekulovat, do jaké míry Manifestu 4 svazovala právě podpora městských zastupitelů a nejspíše i důležitých finančních kruhů a do jaké míry ovlivnila nekonfliktní a trochu “bezzubý” ráz celého projektu. Nápis “Resist”, který umístil holandský umělec Marc Bijl na sloupy Galerie Portikus působil dojmem dost unavené revolty v mezích zákona… Také místy přiznané propojení s komerční sférou výstavě příliš neprospělo. Některá vystavená díla zároveň prezentovala galeristy a obzvláště v případě zarámovaných fotografií to nedělalo dobrý dojem. Manifesta jako událost, od níž se předem očekává, že zajistí nová jména z méně známých center a regionů, je však vcelku pozitivní. V tom také výstava nezklamala a několika jmény obohatila provoz Euro-Art-Worldu.
Navzdory nedostatečně artikulovanému rámci Manifesta 4 přeci jen nabídla aktuální pohled na současnou uměleckou scénu. Převládaly samozřejmě video a film, hodně místa také zabraly internetové projekty a idea archivu, vše s výrazným sociálním zaměřením. Před zahájením výstavy způsobil rozruch švýcarský umělec Christoph Büchel, jenž prodal v internetové aukci výzvu k účasti na výstavě. Nakonec místo něj vystavovala americká umělkyně, která za svou účast zaplatila 15 tisíc dolarů. Tím však Büchelova přítomnost skutečně skončila a nezůstalo po ní ani stopy.
K několika opravdu výrazným účastníkům patřil určitě Fernando Bryce z Peru, vystavující Atlas Perú, soubor kreseb, který funguje jako deník — archiv komentující peruánskou historii prostřednictvím informací z veřejných médií, jakýsi “reader’s digest” sociálních, ekonomických a politických dat z období 1932 až 2001. Gerard Byrne zase rekonstruoval s živými herci “předstíraný” rozhovor Franka Sinatry s Lee Iaccocou, který svého času sloužil jako reklama na automobily Chrysler. Ukazuje se zde, jak lze představit a problematizovat kontext historie vlastní země nebo si dočasně přivlastnit mediální mocenské páky korporací. Pia Rönicke natočila dokument o typizovaném švédském sídlišti, který se odvíjí ve dvou rovinách — v přímých reakcích uživatelů a v ideální verzi projektantů. Tato konfrontace bez dalšího komentáře ponechala divákovi svobodu, aby si utvořil vlastní názor. Mans Wrange ve spolupráci s týmem sociologů vytipoval dokonale průměrnou občanku Švédského království. Její názory na některé aktuální problémy pak nechal plánovaně šířit v médiích i v parlamentu prostřednictvím zasvěcených novinářů, poslanců i dalších “nadprůměrných” jedinců. Nevydařený byl ovšem způsob prezentace projektu, který, ač primárně pracuje s “kontextem”, nakonec zmrtvěl v “exkluzivním optickém balení”. Vlastně jedinou “malbou” na výstavě byla práce Moniky Sosnowské, jež natřela zhruba do výše pasu stěny několika malých místností, jimiž návštěvník procházel jako labyrintem — prostorovou monochromní abstrakcí. České umělce zastupoval Ján Mančuška s instalací Konference. S fotografiemi Makedonce Olivera Musovika, s nímž Mančuška sdílel “kóji”, by býval lépe komunikoval starší projekt Kolonie. Kutilské domácí projekty z Balkánu — Musovik černobíle dokumentoval jemné i hrubší zásahy obyvatel sídliště do bezprostředního okolí jejich domů — a Mančuškova anketa mezi libeňskými zahrádkáři by jistě našly společnou řeč. Ale i Konference — relikty neurotické hravosti odkazující k potlačovaným energiím u kulatých stolů — svou výmluvností uspěla.
Německý umělec Dirk Fleischmann nabízel osvěžení v improvizovaném baru, kde servíroval drinky a drobné pochutiny, jejichž recepty dodali někteří z vystavujících. Toto nonšalantní, ale zároveň nepřirozeně vypreparované bistro ovšem zdařile nahradila nedaleká levná čínská restaurace…
Manifesta 5 se bude konat v roce 2004 ve španělském San Sebastianu.




Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

V rauši mediálního Déjà-vu / Poznámky k obrazové strategii Olivera Pietsche V rauši mediálního Déjà-vu / Poznámky k obrazové strategii Olivera Pietsche
Goff & Rosenthal, Berlin, 18.11. – 30.12.2006 Co je droga a co není, je ve společnosti stále znovu probíráno, stejně jako vztah k nim. Se kterou drogou umí společnost zacházet a se kterou ne, a jak o nich lze vyprávět ve filmu – zda jako o osobním či kolektivním zážitku – či jen jako o zločinu, to ukazuje berlínský videoumělec Oliver Pietsch ve svém pětačtyřicetiminutovém filmu z roku 2005 The…
Top Ten českých výtvarných umělců 90. let podle časopisu Umělec Top Ten českých výtvarných umělců 90. let podle časopisu Umělec
Redakční okruh Umělce se rozhodl k vyhlášení deseti jmen umělců, kteří podle názoru jeho členů (Lenka Lindaurová, Vladan Šír, Ivan Mečl, Tomáš Pospiszyl a Karel Císař) mají zásadní význam pro českou výtvarnou scénu 90. let. Po dlouhé diskusi, na které jsme si ujasňóvali kritéria, jsme se dostali k určitým jménům, která z mnoha důvodů považujeme za důležitá pro situaci u nás i naši prezentaci…
Terminátor vs Avatar: Poznámky k akceleracionismu Terminátor vs Avatar: Poznámky k akceleracionismu
Proč političtí intelektuálové, proč máte sklon k proletariátu? V soucitu k čemu? Chápu, že by vás proletář nenáviděl, vy nenávist neznáte, protože jste buržoa, privilegovaný, uhlazený druh, ale taky proto, že si netroufáte tvrdit, že jedinou podstatnou věcí, co jde říci, je, že si člověk může užít polykání sraček kapitálu, jeho materiálu, jeho kovových mříží, jeho polystyrenu, jeho knih, jeho…
Zkažený / Rozhovor s Jimem Hollandsem Zkažený / Rozhovor s Jimem Hollandsem
„Musíš člověku třikrát potřást rukou a přitom mu upřeně hledět do očí. To je způsob, jak si s jistotou zapamatovat jméno. Takhle jsem si postupně pamatoval jménem pět tisíc lidí, kteří kdy přišli do Horse Hospital radil mi naposledy Jim Hollands, autor experimentálních filmů, hudebník a kurátor. Dětství prožil v těžké sociální situaci a často žil na ulici. Živil se také jako dětský prostitut a…
ArtLeaks
27.07.2014 19:39
Kam dál?
jinde - archeologie
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje  (generace narozená kolem roku 1970)
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje (generace narozená kolem roku 1970)
Josef Jindrák
Kdo je S.d.Ch? Osoba mnoha zájmů, aktivní v několika oblastech. V literatuře, divadle, hudbě, svými komiksy a kolážemi i ve výtvarném umění. Především je to básník a dramatik. Svou povahou a rozhodnutím solitér. Jeho tvorba se neprotíná s aktuálními trendy. Vždy staví do popředí osobní výpověď, která však může mít i velmi složitou vnitřní strukturu. Je příjemné, že je to normální člověk a…
Číst více...
jinde - poezie
THC Review a zavržená minulost
THC Review a zavržená minulost
Ivan Mečl
My jsme pátá světová strana! Pítr Dragota a Viki Shock, Fragmenty geniality, květen a červen 1997 Viki vlastně přišel, aby mi ukázal kresby a koláže. Jen jako doplněk mi dal k nahlédnutí samizdatové THC Review z konce devadesátých let. Když mne zaujalo, vyděsil se a řekl, že tahle tvorba je uzavřenou kapitolou, ke které se nechce vracet. Kresby z barů, občerstvoven a hospod jsme se ihned…
Číst více...
cena
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
„Mluví-li se v našich dobách o umění, obvykle se mluví o jeho umístění v subjektivitě nebo objektivitě, o tom, jak vyjadřuje život, anebo o tom, jak životu pomáhá. Pomíjí se při tom, že jde o ten zvláštní druh konání v subjektivitě a ten zvláštní druh konání v objektivitě, jež je právě uměním a ničím jiným. Snad se to pokládá za příliš samozřejmé, snad za málo významné. Ale to je právě to…
Číst více...
birthing pains
Kdo se bojí mateřství?
Kdo se bojí mateřství?
Zuzana Štefková
Zmnožení definic „matky“ je zároveň místem zesíleného útlaku a potenciálního osvobození.1 Carol Stabile Psal se rok 2003 a v houštinách lesa Lapák na Kladně postávala u cesty žena v pokročilém stádiu těhotenství. V rámci výstavy Umělci v lese mohli kolemjdoucí zahlédnout záblesk jejího klenutého břicha, které v exhibicionistickém gestu odhalovala speciálně pro ně. Právě tahle performance Lenky…
Číst více...
Knihy, multimédia a umělecká díla, která by Vás mohla zajímat Vstoupit do eshopu
From series of rare photographs never released before year 2012. Signed and numbered Edition. Photography on 1cm high white...
Více informací...
220 EUR
Tento díl je věnován Kateřině Vincourové, laureátce Ceny Jindřicha Chalupeckého za rok 1996, a její instalaci Bez názvu (1995 -...
Více informací...
23,75 EUR
2002, 35.5 x 43 cm (7 Pages), Pen & Ink Comic
Více informací...
1 788 EUR
Kniha kreslených příběhů francouzské umělkyně Mad Meg s liberální, bezpečnostní a ekonomistickou tématikou určenou všem nebohým...
Více informací...
11 EUR

Studio

Divus a jeho služby

Studio Divus navrhuje a vyvíjí již od roku 1991 ojedinělé návrhy projektů, prezentací nebo celých prezentačních cyklu všech druhů vizuálních materiálů. Realizujeme pro naše klienty kompletní řešení i jednotlivé kroky. Pro práci využíváme spojení nejmodernějších s klasickými technologiemi, což umožňuje širokou škálu řešení. Výsledkem naší práce jsou nejen produkční, tiskové a digitální projekty, od propagačního materiálu, plakátu, katalogu, knihy, přes návrhy a realizace plošné i prostorové prezentace v interiéru nebo exteriéru po digitální zpracování obrazu nebo publikování na internetu, ale realizujeme i digitální filmové projekty, včetně střihu, ozvučení, animace. Tyto technologie používáme i pro tvorbu webových stránek a interaktivních aplikací. Naší předností je ...

 

Citát dne. Vydavatel neručí za jakékoliv psychické i fyzické stavy, jenž mohou vzniknout po přečtení citátu.

Osvícení přichází vždycky pozdě.
KONTAKTY A INFORMACE PRO NÁVŠTĚVNÍKY Celé kontakty redakce

DIVUS LONDÝN
Arch 8, Resolution Way, Deptford
London SE8 4NT, Velká Británie

 

Otevřeno od středy do soboty mezi 12:00 a 18:00

 

Kancelář: +44 (0) 20 8692 5157

 

Ivan Mečl
ivan@divus.org.uk, +44 (0) 7526 902 082

 

Shop
shop@divus.org.uk, +44 (0) 20 8692 5157

DIVUS PERLA
Areál bývalé papírny, Nádražní 101
252 46 Vrané nad Vltavou, Česká republika
ivan@divus.cz, +420 602 269 888

Otevřeno od středy do neděle od 11:00 do 18:00.
Od 15.12
do 15.1. pouze na telefonickou objednávku.

 

DIVUS BERLIN
v ZWITSCHERMASCHINE
Potsdamer Str. 161, 10783 Berlin, Germany

berlin@divus.cz, +49 (0) 1512 9088 150
Otevřeno od středy do soboty od 14:00 do 19:00

 

DIVUS VÍDEŇ 
wien@divus.cz
DIVUS MEXICO CITY
mexico@divus.cz
DIVUS BARCELONA
barcelona@divus.cz
DIVUS MOSKVA & MINSK
alena@divus.cz

NOVINY Z DIVUSU DO MAILU
Divus 23.05.-17.06.2017 STU MEAD & MIKE DIANA IN PARIS