Časopis Umělec 2002/4 >> Co teď ďelá Vladimír Skrepl Přehled všech čísel
Co teď ďelá Vladimír Skrepl
Časopis Umělec
Ročník 2002, 4
6,50 EUR
8 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Co teď ďelá Vladimír Skrepl

Časopis Umělec 2002/4

01.04.2002

Václav Hájek | umělec | en cs

V listopadových a prosincových dnech probíhala v brněnské galerii Na Bidýlku výstava nových prací Vladimíra Skrepla.
Na čem teď Vladimír Skrepl pracuje? Na zabydlení určitého prostoru… V souvislosti se Skreplovou tvorbou se ostýchám psát v písmu Arial velikosti 12. Snad by bylo lépe zvolit velikost 30 nebo různě se rozbíhající, v určitých místech se zhušťující a překrývající škrabopis. Psát v pavoucích a sítích křižujících stránku jako jistá spontánní událost myšlení.


Událost
Jak se děje událost? Událost musí vyrůst sama ze sebe. Musí se nechat proudit, dokud nenastane. Událost se tvaruje v sobě (chaos), až povstane nový kontext, nová konstelace prvků. V události není nic předem dáno. Proces stávání se události začne a skončí zcela spontánně, ale pak je možno zaznamenat, že se cosi odehrálo, že cosi povstalo. Z chaosu se vynořil tvar. Tento proces pozorujeme u Skrepla jak v malbě, tak v instalaci či akci. Vlastně všechno jeho počínání můžeme do určité míry označit za akci – tj. za povstávání události (tvaru). Na sérii fotografií z katalogu výstavy Überlebenskunst (Berlín, 2000) autor zápasí (v jeho případě jde spíš o “kočkování” – tj. o nevážný zápas) s mladou ženou. Těla a tváře ustavují v prostoru jisté konstelace, zastavení. Gesta jsou tvarující, z chaosu pohybů vyvstávají vyvážené, nutné kompozice.

Gesto
Skrepl je nucen pracovat rychle. Je nucen zachycovat pohyblivý proud dění. Nemůže napříč tomuto proudu postavit projekční plochu a snažit se znehybnit jeho určitou fázi (vytvořit obraz, respektive odraz). Proud přináší stále nové prvky, které se navzájem překrývají a popírají. Je to proud podvědomí, bez racionálního plánu. Podvědomí produkuje pochopitelně i osobní konvence a obsese, symboly (kočka, pes …). Gesto však znamená, že není pracováno podle plánu respektive není pracováno systematicky, metodicky. I plán totiž může vznikat jako gesto. Vladimír Skrepl vytváří projekty svých instalací, ale jsou to plány vystavující se určitému samopohybu. U Skrepla se nesetkáváme s konstrukcí, kde jde o systém zaměnitelných, nahraditelných prvků. Hierarchie mezi hodnotou celku a pouhou funkčností částí zde neexistuje. Prvky jsou individualizované: nekladou se do bodů struktury, naopak kolem sebe místo (vztahy) teprve vytváří. Tvary se zde nechovají ani jako konstrukce ani jako koncept. Bez bezprostředního vnímání (postavení se dovnitř jejich vztahů) se nedají zprostředkovat, vysvětlit. Nemůžeme je vyprávět jako anekdotu s pointou (neokonceptualismus). Jsou gestickou událostí, vyvstávající v prostorové realitě. Jedna věc se klade vedle druhé: gesto a osobní nebo kolektivní symbol. Celek je také gesto (spontánně, asociativně vznikající). Člověk má chuť se k takto rozehrané partii připojit; podobně jako jsme sváděni k reagování na skrumáže informačních událostí pokrývajících stěny veřejných záchodků. Na těchto místech se však setkáváme s nepůvabnou, odvrácenou tváří lidské komunikace.

Ošklivost
Nepůvabné je to, co je příliš všední, hrubé (kost, pes, staré kalhoty…). Tak bývá charakterizován realismus. Vladimír Skrepl však zjevně využívá deformací až karikaturních (figury s nestejně velkými končetinami, opičí prdele…). Rozvěšené staré oblečení je všední; deformované figury jsou nepříjemnými vizemi ze snu. Kelímky nalepené na strop galerie představují zprávu o civilizačních problémech. Postavy skřetů se zvířecí tváří. Zdánlivá idyla zjasněných barev? Občasné zklidnění mezi karikaturními, pokřivenými výjevy. Všednost a karikatura. To je dopad odhalení zákoutí individuální intimity. Skrepl na rozdíl od mnoha jiných českých umělců netematizuje idylu. Není dědicem Josefa Lady, ale spíš Ladislava Klímy. Přichází na nové možnosti deformací. Tím, že vytváří tyto nové deformace, pracuje s ošklivostí, také narušuje konstruování. Konstrukce je krásná ve své klasické harmonii, funkčnosti. Skrepl rozehrává disharmonii jako možnost otevření se spontánnímu nastávání události. Řekněme, že je to jedna z možností, ale možnost účinná, jak spolehlivě rozrušovat konvence – osobní i kolektivní. A o to jde: prolomit konvenční vidění světa – zde za pomoci formování ošklivosti. Strašidelně vyhlížející postavy nejsou strašidelné, jsou jiné. Když někdo narušuje tradiční, obecné představy, stává se společensky nepřijatelným. Skrepl však ze svého úsilí neslevuje.

Nekompromisnost
Skrepl pracuje stále nekompromisně. Nechává rodit se nové druhy tvarů a vztahů, a právě v této novosti spočívá ona absence kompromisu s obecným očekáváním. Novost je šokující, ošklivá, protože je neznámá a potenciálně nebezpečná. Novost představuje přirozené vyústění ponechání volného pole působnosti rodící se události. Skrepl neslevuje v poskytování volnosti seberodící události, které pouze dává mantinely v podobě určitého prostoru. Vymezuje události její pokoj k bydlení, její místo (galerie, plátno...). Když ji takto částečně limituje, ale hlavně nelimituje, něco se stane. Toto něco je však v konečné fázi potřeba lokalizovat, což se děje za pomoci signatury.

Signatura
Signatura přitahuje seberodící událost zpět k individuu. Je to označení této události jako okamžiku z intimního života. Pochopitelně, že sám individuální přístup je signaturou. V instalaci nás zve Skrepl k sobě domů. Označování prostoru vlastní signaturou je postup vlastní členům hnutí graffiti. Skrepl také používá spreje a hrubou kaligrafii, avšak mnohem méně esteticky zaměřenou než projevy graffiti. Jedná se o jakousi předestetickou hrubost, nepřijatelnou ani pro různá alternativní společenství. Hrubost a šok v galerijním prostoru lze pochopitelně chápat jako očišťující.
Tvorba Vladimíra Skrepla je především životní inspirací. Nechejme ve svém životě vyvstávat události, které můžeme signovat jako součást naší individuální historie.




Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Obsah 2016/1 Obsah 2016/1
Obsah nového čísla.
MIKROB MIKROB
"Sto třicet kilo tuku, svalů, mozku a čisté síly na současné srbské umělecké scéně soustředěných do 175 cm vysokého, 44 let starého těla. Jeho majitel je známý pod množstvím jmen, včetně pojmenování Bambus, Mexikán, Ženich, Sráč, ale nejčastěji je známý jako hrdina všech ztroskotanců, bojovník za práva bezdomovců, lidový umělec, bavič maloměšťáků, domácí anarchista, sběratel desek, milovník…
Terminátor vs Avatar: Poznámky k akceleracionismu Terminátor vs Avatar: Poznámky k akceleracionismu
Proč političtí intelektuálové, proč máte sklon k proletariátu? V soucitu k čemu? Chápu, že by vás proletář nenáviděl, vy nenávist neznáte, protože jste buržoa, privilegovaný, uhlazený druh, ale taky proto, že si netroufáte tvrdit, že jedinou podstatnou věcí, co jde říci, je, že si člověk může užít polykání sraček kapitálu, jeho materiálu, jeho kovových mříží, jeho polystyrenu, jeho knih, jeho…
Afričtí upíři ve věku globalizace Afričtí upíři ve věku globalizace
"V Kamerunu se hojně šíří fámy o zombie-dělnících, kteří se lopotí na neviditelných plantážích podivné noční ekonomiky. Podobné příběhy, plné posedlé pracovní síly, pocházejí z Jihoafrické republiky a Tanzanie. V některých z nich se nemrtví na částečný úvazek po celonoční lopotě namísto spánku budí ráno vyčerpaní."
04.02.2020 10:17
Kam dál?
jinde - archeologie
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje  (generace narozená kolem roku 1970)
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje (generace narozená kolem roku 1970)
Josef Jindrák
Kdo je S.d.Ch? Osoba mnoha zájmů, aktivní v několika oblastech. V literatuře, divadle, hudbě, svými komiksy a kolážemi i ve výtvarném umění. Především je to básník a dramatik. Svou povahou a rozhodnutím solitér. Jeho tvorba se neprotíná s aktuálními trendy. Vždy staví do popředí osobní výpověď, která však může mít i velmi složitou vnitřní strukturu. Je příjemné, že je to normální člověk a…
Číst více...
jinde - poezie
THC Review a zavržená minulost
THC Review a zavržená minulost
Ivan Mečl
My jsme pátá světová strana! Pítr Dragota a Viki Shock, Fragmenty geniality, květen a červen 1997 Viki vlastně přišel, aby mi ukázal kresby a koláže. Jen jako doplněk mi dal k nahlédnutí samizdatové THC Review z konce devadesátých let. Když mne zaujalo, vyděsil se a řekl, že tahle tvorba je uzavřenou kapitolou, ke které se nechce vracet. Kresby z barů, občerstvoven a hospod jsme se ihned…
Číst více...
cena
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
„Mluví-li se v našich dobách o umění, obvykle se mluví o jeho umístění v subjektivitě nebo objektivitě, o tom, jak vyjadřuje život, anebo o tom, jak životu pomáhá. Pomíjí se při tom, že jde o ten zvláštní druh konání v subjektivitě a ten zvláštní druh konání v objektivitě, jež je právě uměním a ničím jiným. Snad se to pokládá za příliš samozřejmé, snad za málo významné. Ale to je právě to…
Číst více...
birthing pains
Kdo se bojí mateřství?
Kdo se bojí mateřství?
Zuzana Štefková
Zmnožení definic „matky“ je zároveň místem zesíleného útlaku a potenciálního osvobození.1 Carol Stabile Psal se rok 2003 a v houštinách lesa Lapák na Kladně postávala u cesty žena v pokročilém stádiu těhotenství. V rámci výstavy Umělci v lese mohli kolemjdoucí zahlédnout záblesk jejího klenutého břicha, které v exhibicionistickém gestu odhalovala speciálně pro ně. Právě tahle performance Lenky…
Číst více...
Knihy, multimédia a umělecká díla, která by Vás mohla zajímat Vstoupit do eshopu
1995, 43.5 x 28cm, Print
Více informací...
132 EUR
159 USD
2000, 20.3 x 25.4 cm, Painting on Canvas
Více informací...
555,60 EUR
670 USD
Výjimečná velkoformátová publikace obsahující stejnojmenný cyklus černobílých fotografií. Šest pohledů na okolí člověka, které...
Více informací...
12,07 EUR
15 USD
První katalog bludné fotografky Tal. Zachycuje období putování posledních několika let druhého tisíciletí v intimních záběrech...
Více informací...
2,82 EUR
3 USD

Studio

Divus a jeho služby

Studio Divus navrhuje a vyvíjí již od roku 1991 ojedinělé návrhy projektů, prezentací nebo celých prezentačních cyklu všech druhů vizuálních materiálů. Realizujeme pro naše klienty kompletní řešení i jednotlivé kroky. Pro práci využíváme spojení nejmodernějších s klasickými technologiemi, což umožňuje širokou škálu řešení. Výsledkem naší práce jsou nejen produkční, tiskové a digitální projekty, od propagačního materiálu, plakátu, katalogu, knihy, přes návrhy a realizace plošné i prostorové prezentace v interiéru nebo exteriéru po digitální zpracování obrazu nebo publikování na internetu, ale realizujeme i digitální filmové projekty, včetně střihu, ozvučení, animace. Tyto technologie používáme i pro tvorbu webových stránek a interaktivních aplikací. Naší předností je ...

 

Citát dne. Vydavatel neručí za jakékoliv psychické i fyzické stavy, jenž mohou vzniknout po přečtení citátu.

Osvícení přichází vždycky pozdě.
KONTAKTY A INFORMACE PRO NÁVŠTĚVNÍKY Celé kontakty redakce

DIVUS BERLIN
v ZWITSCHERMASCHINE
Potsdamer Str. 161
10783 Berlin, Germany
berlin@divus.cz

 

Otevřeno od středy do neděle mezi 14:00 a 19:00
 

Ivan Mečl
ivan@divus.cz, +49 (0) 1512 9088 150

DIVUS LONDON
Enclave 5, 50 Resolution Way
London SE8 4AL, United Kingdom
news@divus.org.uk, +44 (0)7583 392144
Open Wednesday to Saturday 12 – 6 pm.

 

DIVUS PRAHA
Bubenská 1, 170 00 Praha 7, Czech Republic
divus@divus.cz, +420 245 006 420

Open daily except Sundays from 11am to 10pm

 

DIVUS WIEN
wien@divus.cz

DIVUS MEXICO CITY
mexico@divus.cz

DIVUS BARCELONA
barcelona@divus.cz
DIVUS MOSCOW & MINSK
alena@divus.cz

NOVINY Z DIVUSU DO MAILU
Divus 23.05.-17.06.2017 STU MEAD & MIKE DIANA IN PARIS